SÖMÜRÜLEN SÖMÜREN ÇELİŞKİSİ
ÜSTÜNE
Sömürgeyi sadece bir dram
olarak tanımlamak onun insana ve doğaya verdiği zararı küçültmek, azalmak,
gizlemektir.
Sömürenle sömürülen arasında
ilişkiyi adeta kopmaz bir bağ gibi ortaya koymaksa statik olduğu kadar
sömürenden yana işbirlikçi bir yaklaşımdır.
Sömüren varsa sömürülende
olacaktır, sömürülen varsa sömürende olacaktır bu durum değişmez, kopmaz,
değişmez bir ilişki gibi görülmesi sömürgeci düzenin devamının savunusundan
başka bir şey değildir.
Pek çok dinde iyiler ve
kötüler vardır ve bu zıtlar birbiriyle uyum ya da uyumsuzluk içinde yaşarlar.
Bu süreç ezelden edebe de
kadar devam edecektir.
Bunun tersini düşünmek bunun ortadan
kalkmasını düşünmek neredeyse imkânsızdır.
Dinler bunları vaaz verir.
Bu vaaz zamanla sömüren ve
sömürülen arasındaki değişmez ilişkiyi de tanımlamaya ve devam ettirilmeye
çalışılmaktadır.
Ekonomik, politik pek çok
olguya kendini dayayan sömürgeci sistem bir o kadar da dinlere kendini
dayandırmaktadır.
Din sömürgecinin sömürü
düzenini devam ettirmesi ve sömürülenin sömürge karşısında sus pus olması ve
mevcut sömürgeci sistemi kabulünü ve bağlılığını sağlamaktadır.
Çağlar boyu sömürgecinin bastığı
her toprak parçasında din ya öncü rol oynamıştır ya da zamanla sömürülenleri
ehlileştirme mantığı din ile kendisini tariflemiştir.
Burada din dediğimiz olgu
esasında sadece sömürülenin sömürüsünü yaygınlaştırmak, kabul ettirmek,
sabitlemek amacıyla uyguladığı propaganda ve ajitasyon olarak tanımlanmaktadır.
Dinlerin özellikle de kitaplı
dinlerin ilk ortaya çıktığı dönemler incelendiğinde insanın ve doğanın
sömürüsüne karşı, insanlaşmaya dair pek çok söylem görülse de zamanla dinler
ilk çıktıklarından zamanla herhangi bir sömürgecinin elinde sömürüye hizmet
etmeye başlar ki bu artık o dinin kendi çıkış koşulları ve ortamından
uzaklaşmasıyla olur.
Esasında bu uzaklaşma
başladığı andan itibaren sömürgeci elindeki din ile o dinin ilk çıkışındaki
birbirinden artık ayrıdır.
Roma imparatorluğunun
sömürgeci sistemi başlangıçta İsa’yı katledip, inkâr ve imha ediyor sonra ise
sömürgeciliğinin bayrağını da İsa’nın çakıldığı haç yapıyor.
Çarmığa gerip sonra o çarmığın
adını haç yapıp kendisini de o haçın en güçlü temsilcisi sayarak sömürgesinin
en büyük aracı yapıyor.
Sömürenleri anlamanın en
önemli yollarından biri dinler tarihidir.
Dinler tarihi olarak
bilinenler sömürgecilik, sömürü ve bunlarla ilgili pek çok kavramı anlamamıza
yardımcı olacaktır.
Sömürülenler neyin, ne zaman,
nasıl, kimler tarafından sömürüldüğünü anlaması sömürünün de sonunun başlangıcı
olacaktır.
HASAN HÜSEYİN BEYDİL
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder